Ecem Akıncı Çocuk ve Ergen Psikolojisi
 
menu×

İlk Çocuklukta Gelişim (2-6 Yaş: Okul Öncesi Dönem)



Hangi yaşta olursak olalım her birimiz yaşamımız süresince bir değişim, ilerleme ve gelişim sürecinin parçasıyız. Bu gelişim sürecindeki her bir basamağı başarı ile atlayabilmemiz bir sonraki basamak için hazır oluşumuzu ve o basamağa uyum sağlayabilmemizi etkiler.

Bu gelişim sürecinin en önemli dönüm noktalarından biri 2-6 yaş aralığını kapsayan okul öncesi dönemdir. Bu dönemde çocukların, bilişsel, motor, dil ve sosyal beceri gelişimleri atağa geçer ve ileriki yaşları için önemli temel taşlarını oluşturmaya başlar.

Bu dönemde çocukların gelişim hızları ve beceri edinme süreleri çocuktan çocuğa değişim göstermektedir. Bazı çocuklar daha hızlı gelişim gösterirken, bazıları daha yavaş gelişim gösterebilir. Beceri kazanım hızı çocukların kişisel farklılıklarından etkilenebildiği gibi, süreci olumsuz etkileyebilen en önemli unsurlardan biride ebeveynlerin çocuğun yaşına uygun beceri kazanımı konusunda çocuğa fırsat vermemesidir. Örneğin 3-4 yaş aralığındaki çocuğumuza ayakkabılarını ebeveynleri olarak bizim giydirmemiz ya da 1.5-2 yaş aralığındaki çocuğumuzun kendisinin çatal kaşık kullanarak yemek yemesine fırsat tanımamamız bize pratiklik ve zaman kazandırsa da çocuğumuzun bu konudaki bazı motor ve sosyal becerilerinin gelişiminin geri kalmasına yol açabilir.

Ebeveynler olarak çocuklarımızın hangi becerileri edinmeleri gerektiğini bilmemiz ve gelişimlerini yakından izlememiz, süreç içerisinde çocuklarımıza uygun desteği verebilmemizi ve gerektiği durumlarda uygun yardım arayışı içerisine girebilmemizi sağlar.

Kaynaklar:
  • Bee, H. L., Boyd, D. R., & Gündüz, O. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. Kaknüs yayınları.
  • Piaget, J.(2016). Çocuk Psikolojisi. Pinhan.
  • Yavuzer, H. (1988). Çocuk psikolojisi. Remzi.
×